Varför en remake av We Love Katamari var en dålig idé och 5 spel jag hellre vill se polerade och släppt igen i en Remake, Remaster eller Remade

Recensioner Spel

För er som inte känner till Katamari Damacy så handlar spelet om prinsen av Kosmos som är tvungen att reparera hela stjärnhimlen som hans pappa, kungen av kosmos förstört under ett vilt, fylleslag. Prinsen får i uppdrag att rulla ihop saker, bokstavligen! Rulla ihop allt han kan hitta till bollar som han sedan med hjälp av pappa skickar upp på himlavalvet igen för att skapa stjärnor och planeter. That’s it!

2004 när spelet släpptes så var Katamari en grej som skapade hype, då det inte släpptes utanför Japan för att utvecklaren Namco ansåg att spelet var för flummigt för en västerländsk publik. Till slut släpptes det tillsammans med flera uppföljare och nu en oundviklig remake i ”We Love Katamari REROLL+ Royal Reverie”.

År 2023 så kan inte Katamari leva upp till standarden i spel vi blivit bekväma med. Det enkla och repetitiva spelupplägget blir snabbt tröttsamt när du monotont och utan direkt utmanande rent tankemässigt rullar bollar på tid. Bristen på nya mekaniker och uppdrag lämnar mig som spelare otillfredsställd och frånkopplad från den värld Katamari försöker bygga upp. Kameran och kontrollerna i spelet är från 2004 med klumpiga kontroller och en kamera som gärna inte hänger med så har jag svårt att känna eller märka av att det gjorts något åt dom problemen som fanns redan då.

5 Orsaker till varför detta var en dålig idé!

  • 1: Nostalgi : Charmen och lockelsen från originalspelet översätts inte bra till dagens spelklimat. Nostalgi är ett dubbeleggat svärd då förväntningarna hos fansen oftast är svår att leva upp till.
  • 2: Spelmomenten : Kärnan i Katamari är för barskrapat. Att endast rulla bollar i 10-15 timmar är för lite, vi som spelare kräver mer idag!
  • 3: Trender : Att det var skoj med alkoholiserad pappa som ställer till det för den unga prinsen och man gör slap-stick av det flög kanske 2004 då det var ett annat klimat men det är inte något som rimmar med hur dagens samhälle ser ut.
  • 4 : Urvattning och inflation : Behövdes det ännu mer? VI har originalet som fortfarande är relativt spelbart och vi har dess otaliga uppföljare, jag tänker att det räcker så. Detta blir ännu en nostalgisk, blek kopia som hamnar i den virtuella rea högen i din närmaste e-butik.
  • 5 : Publiken : För vem görs denna ”remake”? Den unga publiken idag har ingen aning om Katamaris storhetstid i början av 2000 talet och inte är det många som är intresserad heller med Cod, Fortnite och League of Legends som garanterat lockar mer. Mig som nostalgiker? Jag har inte tid att rulla bollar under mina 3 speltimmar jag kan klämma ur på kvällen när jag har det lugnt, så jag frågar mig för vem har detta spel polerats och släppts igen ?

Jag minns hellre fenomenet som var Katamari Damacy med rosaskimrande glasögon från en svunnen tid då psykedelisk musik och flum var en grej i mitt liv.

Recensionsexemplar erhållen av utgivaren.

5 Spel jag hellre vill ha Remake på

  • Star Wars : Knights of the Old republic (KOTOR) – 2003 – Det nästan hyllades unisont i spelvärlden när Star Wars: Knights of the Old Republic Remake utannonserades 2021. Sedan dess har utvecklingen kantats av dåliga nyheter vilket till slut lett till att projektet försenats på obestämd tid och det skett byten av utvecklare, vilket nästan aldrig är en bra grej. Kom igen Embracer Group svik oss inte!
  • Legacy of Kain: Soul Reaver – 1999 -och Legacy of Kain: Blood Omen 2 – 2002 Drömmen om remake av dessa Action-äventyrs spel med uppdaterad grafik, omarbetad stridsmekanik och lite mer nyanserad berättelse skulle blåsa liv i den slumrande världen av Nosgoth. Då dessa berättelser hänger ihop så räknas detta som ett spel.
  • Vagrant Story – 2000 – Denna unika Action RPG som många tyvärr missade skulle jag gärna se ett återsläpp av. Fixa till kontroller och polera grafiken så är det klart, mer behövs inte i detta RPG som nästan har allt.
  • TimeSplitters 2 – 2002 – Snacka om unikt spel när det kom. Tidsresor och tidshopp i denna klassiska fps serie som fick ett snöpligt slut. Ett otroligt soligt multiplayerläge som hämtade inspiration från den gamla skolans arkadspel. Spelet vann även en BAFTA för bästa Gamecube spel.
  • Fatal Frame 2: Crimsom Butterfly – 2003 – Alltså vilket läge är bättre än nu att återliva denna skräckklassiker. Som gjord för en VR upplevelse. Psykologisk skräck, känslan av ensamhet och ångest i en nervkittlande spökmiljö.

Skribent

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *