Studie avslöjar att svenska gamers lever ”dubbla liv”, där majoriteten föredrar sitt spel-alter ego över sin vardagspersona

Nyheter

En ny europeisk studie¹ utförd av Lenovo visar att över hälften av gamers (55 procent) identifierar sig mer med sitt online-alter ego än sitt verkliga jag. Med inspiration från denna dubbla persona har Lenovo Legion slagit sig ihop med serietecknaren och speldesignern Salva Espín för att skapa en kollektion av dekaler i begränsad upplaga. Klistermärkena ska representera dualiteten mellan gamers professionella jag och sitt alter ego i spelvärlden.

Dubbla personligheter

Studien innefattar även svenska gamers där majoriteten av respondenterna beskriver personligheten hos sitt spel-alter ego som rolig (37 procent), kreativ (35 procent) och som en kämpe (32 procent). Deras personlighet på arbetsplatsen beskrivs däremot som seriös (37 procent), kreativ (36 procent) och praktisk (32 procent). Detta visar både på likheter men kanske framför allt olikheter där många spelare lever vad som närmast kan beskrivas som ett dubbelliv.

De svenska respondenterna känner sig mest som sig själva när de är hemma och spelar (62 procent), följt av när de umgås med vänner (57 procent) eller när de utför personliga hobbys eller intressen (48 procent). Detta jämfört med endast 27 procent som känner sig mest som sig själva på arbetsplatsen.

Specifika yrkesgrupper känner sig mer som sig själva när de spelar specifika spelgenrer. Enligt studien känner sig exempelvis de som arbetar som utvecklare (60 procent), sjukvårds- och hälsovårdspersonal (44 procent), ekonomer (40 procent) som sitt mest autentiska jag när de spelar strategispel. Medan kreatörer (40 procent), inte helt förvånansvärt, väljer spel där deras kreativitet får komma till användning – exempelvis vid uppbyggande av olika världar.

Studien tittade också på de positiva effekterna som gaming har på spelarnas arbetsliv. 41 procent av de tillfrågade säger att spel gör dem mer kreativa, 32 procent upplever mindre stress tack vare sitt spelande och 41 procent säger att det förbättrar deras kommunikation.

Våga vara ditt autentiska jag

Salva Espín som är känd för sitt arbete med Marvels karaktärer som Deadpool, She-Hulk, X-Men och Wolverine har tagit fram fem illustrationer som representerar studieresultaten.

–  Det har varit fantastiskt att få vara en del av det här projektet, som har gjort att jag kan ta vara på min passion för design, spel och teknik, säger Salva Espín. Jag njöt verkligen av hela den kreativa processen där jag i nära samarbete med Lenovo-teamet utformade de fem designerna. Jag har redan utsmyckat min Lenovo Legion 7 med klistermärket som representerar dualiteten mellan mitt professionella jag och mitt spelande alter ego, och det ska bli spännande att se hur klistermärkena kommer bli en del av fler människors bärbara datorer.

”Second Skin”- klistermärkena är tänkta som laptopdekaler för att uttrycka olika personligheter där kollisionen mellan två världar fångats. Från den så kallade ”Mage” som är på kafferunda till en riddare som kontrollerar sitt medicinska lager, är dessa klistermärken designade för att uppmuntra spelare att omfamna sina alter egon, oavsett var de befinner sig.

– Det har varit ett sant nöje att samarbeta med Salva med den här Second Skin-kampanjen, säger Alberto Spinelli, Chief Marketing Officer, Lenovo EMEA. Som ett varumärke som alltid brunnit för att stödja spelare att göra otroliga saker – både när de spelar och i verkliga livet – är det vår ambition att Second Skin-klistermärkena ska uppmuntra fler att vara sitt autentiska jag.

– Denna studie pekar på en viktig sanning om spelupplevelsens roll i många människors liv. Då som en källa till roliga och rika sociala kontakter samt sitt sanna självuttryck, säger Christian Dotzauer, EMEA Marketing Lead, AMD. Gemenskapen som bildas kring spel och spelupplevelser är olik alla andra, och vi är glada över att samarbeta med Lenovo för att fira gamers som tar med sig sitt sanna jag till andra delar av deras liv.

Lenovo utlyser nu en tävling där vinnaren tillsammans med Silva kommer få ta fram en design för ytterligare ett klistermärke. Vem som helst kan skicka in sin egen dual persona-skiss. Deadlinen för att skicka in sitt bidrag är den 26 januari 2023, då Salva personligen kommer att välja sin favorit och därefter tillsammans med vinnaren arbeta för att omvandla konceptet till den slutliga Second Skin-designen. Mer informationen om tävlingen finns här.

Lenovo Legions bärbara datorer fungerar som en kanal som överbryggar de världar som spelare ofta gränsar. Komplett med AMD Ryzen™-processorer och AMD Radeon™-grafik, erbjuder Lenovo Legion 7 och Lenovo Legion Slim 7 större frihet att vara mer flexibel med sin gaming, samtidigt som de behåller kraften och prestandan.

Skribent

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *