Recension – LAPIN
LAPIN – ett av de sötaste 2D-plattformsspelen
Föreställ dig en blandning mellan ett klassiskt plattformsspel och anime. Resultatet är Lapin – ett hjärtevärmande spel i en mysig miljö som tar dig med på ett härligt äventyr.
Lapin är ett vackert 2D-plattformsspel med handritad grafik, designat och utvecklat av Studio Doodal och utgivet av Alchemy Games.
Berättelsen
Du börjar som en söt vit kanin vid namn Liebe, som bor i Alfa, en underjordisk labyrint av rum och korridorer.
När spelet börjar befinner du dig i ditt rum. Du börjar gå omkring, och medan du utforskar rummen genom korridorerna möter du dina rumskamrater – jag kallar dem rumskamrater, eller kanske grannar. Hur som helst, de är dina vänner.
När du hälsar på dina vänner dyker dialogrutor upp, och genom samtalen blir det tydligt att eftersom du hela tiden frågar dem om de har packat, så är ni alla på väg att lämna Alfa.

Något håller på att hända som tvingar dig att överge ditt nuvarande hem, så du måste ta dig upp till ytan för att hitta ett nytt.
Grunderna
Innan du påbörjar ditt äventyr, redan på startskärmen, presenterar spelet två svårighetslägen: ett normalt läge – det sätt ett plattformsspel bör spelas på, som spelet själv förklarar – och ett lätt läge, för nybörjare inom genren.
Mekanik och gameplay är desamma, men hoppen kan kännas något mer förlåtande i lättläget, vilket innebär att du kanske behöver tre försök istället för tio för att klara en svår plattform.
Tutorialfasen
Det underjordiska området fungerar som en tutorial och som en plats för att introducera spelets lore, vilket du får reda på under dialogsekvenserna med dina rumskamrater.
Jag visste att jag skulle spela ett plattformsspel, så jag förväntade mig hoppnivåer, men jag tillbringade en stor del av introduktionen med att prata med mina vänner.
Den delen skulle kunna förbättras eftersom pratandet kändes som om det pågick lite för länge. Även om alla kaniner är söta och deras historier är intressanta, tyckte jag att dialogerna kunde ha varit något kortare. Självklart kan du bara säga hej då, men då missar du alla karaktärers sammanlänkande berättelser. I slutändan skulle jag rekommendera att inte hoppa över deras dialoger, men var beredd på att det kan ta lite tid.

Till slut kom stunden, och jag befann mig på ytan. Klättringen uppåt var också ett sätt att lära mig de grundläggande rörelserna och hur man styr hopp i olika riktningar.
Sedan, uppe på ytan, blev jag introducerad till nya element, som denna söta blomma som kunde hittas på strategiska platser och som, om jag klev på den, hjälpte mig att hoppa högre. En klassisk funktion.
Ditt mål
Huvudmålet är att kaninerna ska hitta en bättre framtid, ett nytt paradis. För att göra det måste de utforska världen – framför allt du som karaktären Liebe – och hitta vägen till sitt nya hem.
Omgivningen
Det finns statyer utspridda över nivåerna, och om du hittar en är ett frö troligtvis i närheten. Ta det, så kommer en ny bit information att avslöjas. Det betyder ny lore och fler ledtrådar som förklarar mer om vart du är på väg och vad du behöver göra.
Din karaktär är utrustad med en anteckningsbok, som fungerar som en dagbok och loggbok. I anteckningsboken kan du bläddra och se berättelserna om de andra karaktärerna, samt de föremål du samlar på dig under dina resor.
Det är klurigt att vara en kanin i en värld som är gjord för människor, så du måste vara försiktig och låta din vän, som kan tala mänskliga språk, hjälpa dig genom att översätta skyltarna. Du behöver förstå skyltarna för att kunna fortsätta.
Fler element, hinder och utmaningar dyker upp på nya nivåer, och komplexiteten samt svårigheten hos hoppplattformarna ökar gradvis.
Och när du rör dig framåt blir spelet mer än bara ett vanligt plattformsspel. Du och dina kaninvänner måste slutföra uppdrag och samla föremål som låter er ta er vidare. Nästan som ett litet RPG.
Om du är ett fan av plattformsspel är Lapin ett utmärkt spel att prova, och även om det är första gången du testar den här genren gör lättläget det definitivt mer välkomnande och lättillgängligt. Lägg till mysigheten och den behagliga estetiken, så blir det en riktig vinst-vinst.
Spelet kommer att finnas tillgängligt på PlayStation 4 och 5 den 9 oktober.
Recenserat på PlayStation 5. Text och Recension av Xanthi Syrakou.





